A NOHAB gyár alábbi vázlatos története javarészt Olaf G. Janson Úr, a gyár egykori alkalmazottja előadásán hangzott el 2003. november 15-én, a NOHAB-GM Alapítvány mozdonyának 40. születésnapja alkalmából rendezett találkozón, a MÁV Budapesti Területi Igazgatóság épületében. Egyes kiegészítéseket később juttatott el hozzánk Janson Úr, akinek közreműködését ezúton is köszönjük!
A svéd NOHAB története 1847-ben kezdődött, amikor Antenor Nydqvist, Johan Magnus Lidström és Carl Olof Holm megalapította a Trollhättans Mekaniska Verkstad nevű céget.
Nydqvist mérnök volt, Holm inkább üzletember, igaz, mindketten műszaki végzettséggel rendelkeztek és vállalkozásuk elindítása előtt más cégeknél dolgoztak. A közös vállalkozás megalapítása előtt Antenor Nydqvist három éves körutat tett Európában, melynek során Franciaországban, Angliában és Németországban töltött hosszabb időt. Műszaki felkészültségét az is igazolja, hogy már a gyár megalapításakor is számos szabadalma volt a vízturbinák, a Trollhättans Mekaniska Verkstad első terméke területén.
Hamarosan a cég neve Nydqvist och Holm AB-re (NOHAB) változott. Eközben a cég profilja is bővült: idővel a vízturbinák mellett a mezőgazdasági gépek és más eszközök, 1850-től pedig a közúti és vasúti célú gőzgépek gyártását is megkezdték. Az első saját építésű gőzmozdony 1865-ben hagyta el a gyárat.
1867 és 1916 között a vállalat kizárólagos tulajdonosa Antenor Nydqvist volt; ekkorra a NOHAB Svédország legnagyobb magántulajdonban levő cége lett. Időközben a gyár feladta eredeti telephelyét és 1900 körül a Trollhättan várost kettészelő csatorna másik oldalára, az általunk is ismert végleges helyszínre költözött. 1916-ban a NOHAB nyílt társasággá (public company) alakult, új tulajdonosai között szerepelt a göteborgi székhelyű SKF (Svenska Kullager Fabriken) is. Antenor Nydqvist leszármazottai 1930-ig dolgoztak a NOHAB cégnél.
1920-ban a NOHAB gyár a Szovjetuniótól az addigi legnagyobb darabszámú mozdony-megrendelést (1000 db) kapta, melyet két évvel később politikai okokból felére csökkentettek. Az 1921 szeptembere és 1924 decembere közt leszállított 500 gőzmozdony értéke 230 millió svéd korona volt, melynek ellenértékét 56 tonna színaranyban szolgáltatta a Szovjetunió!
Az ekkor kb. 2600 alkalmazottat foglalkoztató vállalat azonban a sorozat leszállítását követően a megrendelések ritkulásával anyagi gondoknak nézett elébe, melyet más termékek, pl. a hidak, hídelemek gyártása nem tudott teljesen ellensúlyozni.
A svéd kormány sürgetésére a NOHAB az 1930-as évek elején repülőgépmotorok gyártásába kezdett. A NOHAB Flygmotorfabrik AB leányvállalat az angol Bristol Aeroplane Co.-tól vásárolt licencet az English Jupiter nevű repülőgépmotorok gyártására, melyet 1933-ban kezdett meg. A NOHAB Flygmotorfabrik AB-t később Svenska Flygmotor AB-ra keresztelték át, melyet 1970-ben a Volvo vásárolt meg. A Volvo Aero AB a mai napig gyárt alkatrészeket a polgári és katonai sugárhajtású repülőgépekhez (pl. a Magyarországra szánt Gripen harci vadászrepülőgépekhez), illetve az Európai Űrkutatási Program Ariane nevű rakétáihoz.
A svéd kormány egy másik, Linköping-i székhelyű céggel való együttműködést is szorgalmazta, melynek gyümölcse a Svenska Aeroplan AB (SAAB) megalapítása lett. A
SAAB nem csak repülőgépmotorokat, hanem teljes repülőgépeket gyártott, szintén az 1930-as évek elejétől. A SAAB is a mai napig létezik és polgári, illetve katonai repülőgépőeket (pl. Gripen) gyárt. A vállalat egyes részei időközben különváltak és személygépkocsik (
SAAB) és teherautók (
SCANIA) gyártásával foglalkoznak.
1925 és 1935 között a NOHAB más cégekkel együttműködve próbált meg talpon maradni, többek között a BOFORS céggel. Ez a kapcsolat vezetett oda, hogy 1936-ban a BOFORS megvásárolta a NOHAB-ot. A cég neve BOFORS-NOHAB AB-re változott. Az 1930-as években a repülőgépmotorok mellett jelentősebb darabszámban gyártottak erőművekben alkalmazott turbinákat is.
Az 1940-es években a BOFORS haditermelésre állította át a gyárat, a háború végével pedig a turbinák építése mellett elkezdődött a dízelmotorok gyártása. Az 1950-es évek elején kezdett körvonalazódni a fővonali dízelmozdonyok gyártása is, melyhez a NOHAB cég többek között a későbbi legnagyobb megrendelő, a Dán Államvasutak igényei nyomán az amerikai General Motors Electro-Motive Division-nal kezdett együttműködni. Ennek első eredménye lett az EMD AA16-os export-mozdony európai változata, amely joggal nevezhető az első páneurópai dízelmozdonynak. A konstrukció igen sikeresnek bizonyult és nemsokára a Societé Anglo-Franco-Belge (SAFB) is megvette a licencet a gépek gyártására.
Az 1960-as években a BOFORS-NOHAB AB termékpalettája az S-60 típusú svéd harckocsikkal bővült, emellett napilapok nyomásához használt nagy nyomdagépeket is gyártott a cég. Folytatódott a dízel- és villamos mozdonyok gyártása is: a Dán Államvasutak részére például az 1960-as évek végétől szállította a NOHAB a JT26-os EMD-exporttípust (az MZ sorozatot), melynek licencét a spanyol MACOSA-nak is eladta.
A vasúti járművek piaca azonban az 1970-es években telítődni kezdett, így lassan a mozdonygyártás csillaga is leáldozott. A Svéd Államvasutak (SJ) részére készült Rc sorozatú villamos mozdonyok hagyták el utolsóként a NOHAB gyárat, valamikor 1979 végén. Ezeket a gépeket még teljes egészében a NOHAB gyártotta, a vontatómotorokat leszámítva, melyek a svéd ASEA (a későbbi ABB) termékei voltak.
Az 1980-as évek elején csődbe ment a BOFORS-NOHAB AB. Az alkalmazottakat elbocsátották, a gyártósorokat egyenként értékesítették (az utolsót 1986-ban), a gyártás pedig számos kisebb vállalatnál folytatódott. A kisebb vasúti járművekhez és hajókhoz készített dízelmotorok gyártást már korábban, az 1970-es években eladták a finn
Wärtsilä cégnek. A nyomdagépek gyártását 1981-ben a GMA-NOHAB Printing AB, a turbinák építését pedig a norvég Kvaerner Turbin AB vette át (jelenleg
Aker Kvaerner). A vasúti termékek gyártása a Kalmar NOHAB AB-nél folytatódott, sok kisebb részleget pedig a vállalat alkalmazottai vagy mások vettek meg az évek során.
Végül csaknem a teljes gyárterület átkerült egy svéd építőipari cég tulajdonába. Az egyetlen apró túlélő, melynél még mindig megtalálhatjuk az egykor hatalmas NOHAB alkalmazottjait és szerszámait, a forgácsoló megmunkálással foglalkozó
NOHAB Industri AB, amely a Trollhättan-i műhely mellett Uddevalla-ban is fenntart egy telephelyet.